Gratulujeme. A když už čekáte to děťátko, kupte mu nové botičky. Menstruační aplikace, které využívají miliony žen ke sledování ovulačního cyklu, sdílely citlivá data s Facebookem. Ten pak mohl na uživatelky zacílit reklamu podle jejich intimního života. Po upozornění expertů na ochranu dat už ke sdílení citlivých informací prý nedochází.
Osobní data mají čím dál větší hodnotu a jak jde o informace o zdravotním stavu, hodnota ještě roste. Řada zemí má dokonce pro nakládání s daty o zdravotním stavu občanů přísnější legislativu než u jiných osobních dat.
Britští výzkumníci z Privacy International přesto zjistili, že vývojáři populárních menstruačních aplikací předávali Facebooku intimní data o využívání antikoncepce, ovulačním cyklu a sexuálním životě – a dělali to i bez souhlasu uživatelek.
Jednalo se o aplikace:
- Maya,
- MIA Fem,
- My Period Tracker,
- Ovulation Calculator,
- Mi Calendario.
K předávání informací sloužil tzv. Software Development Kit (sada nástrojů pro vývoj aplikací). Vyvojáři si za citlivá data nechali zaplatit a sociální síť mohla uživatelkám zobrazovat přesně zacílené reklamy na dětské oblečení, doplňky stravy nebo různé druhy antikoncepce.
Facebook reagoval vyjádřením, že vývojáři aplikací mají v podmínkách spolupráce zakázáno sdílet jakákoli citlivá data o zdraví a finanční situaci uživatelů. Zatímco se chystá propojení s menstruačními aplikacemi prověřit, vývojáři už ve většině případů vydali novou verzi aplikací bez problematického kódu.
V digitálním světě je prostě nutná obezřetnost. Pečlivě zvažte, jaká přístupová práva aplikacím udělíte, a nezapomínejte, že žádná bezplatná aplikace není úplně zdarma.
Zdroj: The Hacker News